כאבי גב של מלגזנים

הארגונומיה שומרת על גב המלגזן: כאבי גב של מלגזנים קרוב ל- 80% מהאוכלוסייה הבוגרת תסבול בשלב זה או אחר מכאבי גב, כשהנפוצים הם כאבי גב תחתון, שהוא גורם השני אחרי שפעת, לאובדן של ימי עבודה. אם אתם נוהגים במלגזות סביר להניח שכאבי גב תחתון הם לא עניין זר לכם בעיקר בגלל הישיבה הממושכת והוויברציה של המלגזה בנהיגה. לשמחתנו, החשיבה הארגונומית לא פוסחת על תכנון כלי הצמ"ה ובשנים האחרונות משפיעה יותר ויותר על תחום המלגזות. היום, הרבה יותר מבעבר, משווקים יבואנים רבים מלגזות מצוידות בכיסאות אורתופדיים. את משענת הכיסא ממליצים לכוון לזוויות של 110 מעלות כדי להקל את הלחץ בעמוד השידרה. בישיבה מומלץ להקפיד על גב זקוף, צמוד למשענת הכיסא, להכניס מעט את הבטן פנימה מה שמחלק את העומס בין הבטן לחוליות הגב ומידי פעם בפריקת הסחורה ועצירה המלגזה, מומלץ להתמתח מעט קדימה. עשו הפסקה קצרה מהישיבה הממושכת כל שעה – שעתיים על מנת למתוח שרירים שהתקצרו ולהניע את עמוד השידרה.


המבנה הפיזי של המלגזה צריך להיות מתואם לנהג שמפעיל אותה

לדוגמא, חשוב שלנהג המלגזה יהיה נוח לרדת ולעלות למלגזה. נתון זה לא רק שמשפיע על כאבי הגב של המפעיל, הוא גם אחד הגורמים המשמעותיים בתאונות עבודה הקשורות במלגזות. בנוסף, מערכת מראות מותאמת תימנע את הצורך של הנהג לסובב רבות את גופו לאחור בעת הנהיגה מה שמפעיל לחץ על הגב והצוואר. כיום מוצעות מגוון מערכות טכנולוגיות אשר מצמצמות את הוויברציה במלגזות כמעט לחלוטין. ישנם מושבי מלגזות בעלי מנגנון שיכוך פניאומטי לספיגת התנודות. במיוחד בתנאי שטח קשים, מומלץ להקפיד על מלגזות עם גלגלים פנאומטיים גדולים אשר סופגים את רוב הזעזועים בניגוד לגלגלים המלאים הקשיחים שיכולת הקטנת הווריאציה שלהם נמוכה. שילוב של מערכות טכנולוגיות ואביזרים נכונים יחד עם הקפדה על תרגילים ומתיחות יסייעו לכם לצמצמם נזקים ולשמור על בריאותכם.

המאמר נכתב על ידי שירי בנימיני מחברת אסיף מלגזות החברה המובילה בישראל למכירת מלגזות